سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست ؟

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست ؟

 بتن مسلح می‌شود تا مقاومت کششی آن افزایش یابد ؛ بدون تقویت شدن ، امکان ساخت بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی وجود ندارد . بتن مسلح برای بسیاری از انواع سازه‌ها و اجزایی مانند دال بتنی، دیوارها ، تیرها ، ستون‌ها ، پی‌ها ،  قاب‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد .

 بتن مسلح بتنی است که حاوی میله‌های فولادی ، صفحات یا الیافی است که باعث تقویت مصالح می‌شوند . قابلیت تحمل بار توسط این مصالح بیشتر می‌شود و به همین دلیل از بتن مسلح بطور گسترده‌ای در ساخت و ساز استفاده می‌شود . در حقیقت این بتن تبدیل به متداول‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز شده است .

 مصالح تقویت کننده به شکلی در داخل بتن گنجانده می‌شوند که دو قسمت در کنار هم بار اعمالی را تحمل کنند . مقاومت فشاری بتن و استحکام کششی فولاد یک پیوند قوی را جهت مقابله با این تنش‌ها برای یک دوره طولانی تشکیل می‌دهند . بتن خالص برای بیشتر پروژه‌های ساخت و ساز مناسب نمی‌باشد زیرا نمی‌تواند به راحتی در برابر تنش‌های ایجاد شده در اثر نیروهای ارتعاش ، باد و غیره مقاومت کند .

 برای مسلح کردن بتن از میلگردهای تقویتی ، شبکه‌های توری تقویتی ، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی استفاده می‌گردد .

Related image

هدف اصلی استفاده از بتن آرمه ، واگذاری نیروهای کششی بوجود آمده در بتن به میلگردهاست(به دلیل مقاومت کششی بالای میلگرد) تا بدین طریق نیروهای کششی به بتن وارد نشده و سبب ترک‌خوردگی و در نهایت پکیدن بتن نشود . مقاومت کششی بتن 0?1 مقاومت فشاری آن است . کرنش شکست بتن در کشش ، بسیار پایین است که با مسلح نمودن آن می‌توان دو لبه بتن ترک‌خورده را به هم نزدیک کرد .

این نوع از بتن، در سال 1849 توسط باغبانی فرانسوی به نام جوزف مونیر اختراع شده و در سال 1867 به ثبت رسید . واژه فرو بتن نیز تنها به بتنی اشاره دارد که توسط آهن یا فولاد تقویت شده باشد . از مواد دیگری همچون الیاف آلی و معدنی نیز می‌توان به مانند کامپوزیت‌هایی در اشکال مختلف برای تقویت بتن استفاده کرد .

برای داشتن یک ساختمان محکم ، انعطاف‌پذیر و بادوام ، مواد و مصالح ، تقویت کننده بتن باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند :

مقاومت بالا کرنش کششی زیادپیوستگی مناسب با بتنسازگاری با حرارت زیادماندگاری بالا در محیط بتن

در بیشتر موارد ، برای بالا بردن تاب بتن ، از میلگردهای فولادی جهت مسلح کردن بتن استفاده می‌شود .

کاربرد بتن مسلح :

بتن از سنگ‌ها و شن‌هایی به نام سنگریزه،  شن و ماسه شکسته ، سیمان و آب تشکیل می‌شود . سنگ‌های کوچک (سنگریزه) نقش تقویتی دارند و سیمان ملاتی است که آن را به هم متصل می‌کند . بتن تحت فشار مقاومت خوبی دارد اما دارای مقاوت کششی ضعیفی است . با اضافه کردن میله‌ها ، سیم‌ها ، توری‌ها یا کابل‌های فولادی به بتن می‌توان مقاومت آن در برابر کشش را افزایش داد .

بتن تحت نیروی فشاری قوی عمل می‌کند . در بیشتر ساختمان‌ها این مقاومت مهم است ، برای مثال در پی ساختمان . وزن دیوارها بر روی پی‌های بتنی وارد شده و بتن را فشرده می‌کند . بتن ماده ایده‌آل برای پی‌ها می‌باشد زیرا می‌تواند در برابر انواع مختلف نیروی فشاری دوام بیاورد .

بتن تحت کشش بسیار ضعیف عمل می‌کند . بطوری که اگر از یک تیر بتنی به عنوان سردر استفاده شود، نمی‌تواند وزن آجرهای بالای خود را تحمل کند، در نتیجه از هم می‌پاشد و فرو می‌ریزد .

با این حال این مشکل را می‌توان با ریختن بتن در اطراف میله‌های تقویت کننده‌ی قوی فولادی (که به هم متصل شده‌اند) برطرف کرد . هنگامی که بتن می‌گیرد و در اطراف این میله‌ها سخت می‌شود ، مصالح کامپوزیت جدید یعنی بتن مسلح حاصل می‌شود که تحت کشش یا فشار خوب عمل می‌کنند ، بتن در برابر فشار مقاومت می‌کند (مقاومت فشاری را فراهم می‌کند) ، در حالی که فولاد در برابر خمش و کشش مقاومت می‌کند (مقاومت کششی را فراهم می‌کند) . در نتیجه در بتن مسلح یا بتن آرمه از یک ماده کامپوزیت در ماده‌ی دیگر استفاده می‌شود ؛ بتن نقش ملات را دارد در حالی که میله‌ها یا سیم‌های فولادی باعث تقویت آن می‌گردند .

عملکرد بتن مسلح :

بتن متشکل از سیمان و مخلوط سنگدانه‌هایی است که با اضافه شدن آب یک ساختار محکم را تشکیل می‌دهند . هنگامی که فولاد که دارای مقاومت کششی بالایی است در بتن گنجانده می‌شود ، مصالح کامپوزیت حاصله در برابر نیروهای فشاری ، خمشی و کششی مقاومت می‌کنند . چنین مصالحی را می‌توان در هر اندازه و شکل و کاربردی در ساخت و ساز استفاده کرد .

کیفیت اصلی بتن مسلح شباهت ضریب انبساط حرارتی آن با فلز است که در اثر آن تنش‌های داخلی ناشی از ارتعاش در انبساط یا انقباض حرارتی از بین می‌روند .

دوماً سخت شدن خمیر سیمانی داخل بتن مطابق با خصوصیات سطح فولاد است که امکان انتقال تنش را بطور موثر بین دو قسمت فراهم می‌کند . چسبندگی بین فولاد و بتن با زبر بودن میله‌های فولادی افزایش می‌یابد .

سوماً به دلیل محیط قلیایی ناشی از آهک یک غشاء بر روی فولاد شکل می‌گیرد که به همین دلیل فولاد در برابر خوردگی مقاومت بیشتری پیدا می‌کند .

منبع:/home.peymansaz.org