سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع بتن

انواع بتن و بررسی کاربرد هر یک از آنها در صنعت ساختمان سازی

انواع بتن در صنعت ساختمان سازی به طور کلی به 9 دسته تقسیم می شوند. این دسته ها عبارتند از :

  1. بتن‌معمولی
  2. ملات بنائی
  3. بتن‌با حباب هوا (هوا تپان )
  4. بتن‌توپر
  5. بتن‌سبک (پوک )
  6. بتن‌سنگین یا خیلی سنگین
  7. بتن‌رنگی
  8. بتن‌آزبستی
  9. بتنهای خاص

در اینجا به توضیح مختصری درباره ی انواع‌بتن می پردازیم :

  • بتن معمولی

این نوع بتن‌با سیمان های پرتلند ساخته می شود . و مصالح سنگی ( شن و ماسه ) معمولی در آن بکار می رود. این نوع بتن‌در بیشتر موارد استفاده می گردد . زمان گیرش این بتن‌بستگی به مواردی چون : رطوبت موجود در هوا ، عیار سیمان ، و … دارد . این زمان بین 30 الی 90 دقیقه است . مقاومت رایج این بتن‌بین 10 مگا پاسکال تا 40 مگا پاسکال است . بعد از حدود 28 روز تقریبا 75 تا 80 درصد از مقاومت کل به دست می آید و در روز 90 بیشتر از 90 درصد مقاومت حاصل می شود .

  • ملات بنایی

ملات ماسه سیمان بنائی ، نوعی بتن است که مصالح سنگی آن ، ریزدانه ( ماسه ) است و در آجرکاری ،  سنگ چینی ، پر کردن درزها ، پرکردن درزها ، سیمانکاری و نماسازی از آن استفاده می شمو .

  • بتن با حباب هوا ( هواتپان )

در این نوع بتن توسط سیمان های خاص یا مواد افزودنی خاصی حباب های ریز ایجاد می شود . این نوع حباب ها ، با حباب ها و حفرات معمولی‌بتن متفاوت هستند . معمولا کاربرد این بتن‌در مکان هایی است که بیشتر در معرض خطر  انجماد و یا ذوب می باشد .

این نوع بتن‌ها مقاومت خوب و نفوذپذیری کمی دارند و دوام آنها نیز خوب و شاید بهتر از بتن‌معمولی هستند . امروزه کاربرد این نوع بتن‌به تدریج زیادتر میگردد

  • بتن توپر

در این نوع بتن به مصالح علاوه بر مصالح سنگی ، گرد سنگ ، آهک شکفته ، سیمان طبیعی ، گرد تفاله آهن گدازی یا خاکسترهای صنعتی اضافه کرده تا دوغاب سیمان ، روانی خود را از دست بدهد و و کمبود ماسه در مصالح سنگی را جبران نماید و بتن‌را تا حدی آب بندی کند .

بتن

بتن

  • بتن سبک (پوک )

در بعضی موارد وزن بتن‌عامل مزاحمی می باشد . اصول اولیه و روش پایه برای دستیابی به بتن‌سبک ، ایجاد تخلخل در بتن‌است.  هم اکنون اکثر تحقیقات جاری بر روی بتن، بر اساس سبک سازی و در عین حال مقاوم سازی متمرکز می شوند . مزیت این بتن‌ها در کاهش دانسیته و بهبود مشخصه های حرارتی و صوتی نهفته است . این شرایط باید همراه با ایجاد مقاومت لازم همراه باشد .

مزیت وزن سبک این بتن‌ها ، کاهش بار مرده ی ساختمان می باشد .

سنگ دانه های استفاده شده در بتن‌سبک نسبت به بتن‌سنگین ، دارای وزن کمتری هستند .

1.از جمله بتن‌های سبک می توان از بتن کفی نام برد . در این بتن‌از مواد کف کننده ، آب شیشه و ماسه ی ریز استفاده می شود . این نوع‌بتن بسیار سبک است .

2.نوع دیگر بتن سبک ، بتن گازی است . در این بتن از کاربید کلسیم و گرد آلومینیوم یا کلرور کلسیم و آب اکسیژنه استفاده می شود. این مواد با خاصیت گازسازی که دارند ، بتن‌را پوک می کنند. امروزه بیشتر از گرد آلومینیوم و آهک استفاده می گردد .

3.بتن‌پوشالی یا خاک اره ای نوع دیگر بتن‌های سبک می باشد . در آن مواد پوشالی ، کاه و یا خاک اره به همراه نرمه ماسه و سیمان مخلوط می شود. و برای چسباندن بهتر از شیر آهک و یا آب شیشه استقاده می کنند.

4.بتن‌پوکه سنگی با خرده آجری : در این نوع بتن‌سعی بر آنست که از وزن مصالح سنگی کم نماییم . از جمله ساده ترین این مصالح ، خرده آجر است .

بتن

بتن

  • بتن سنگین یا خیلی سنگین

در این نوع بتن‌بر خلاف بتن‌های سبک ، سعی می شود وزن مخصوص مصالح سنگی یا مصنوعی مصرفی ، را بالا ببرند . در نتیجه وزن مخصوص‌بتن حاصله نیز افزایش می یابد .

در بتن‌سنگین ، به جای شن و ماسه از خرده های فولاد ، چدن و یا سولفات باریم استفاده می شود . کاربرد این بتن‌‎ها برای جلوگیری از تشعشع اشعه ی X و Y و … بوده و اصولا برای سازه های مربوط به تاسیسات اتمی ویا هر جا که امکان تشعشعات رادیواکتیو وجود دارد استفاده می گردد. همچنین در ساخت وزنه های تعادلی و یا در مواردی که نیاز به افزایش بار مرده سازه ، بدون افزایش حجم هستیم ، به کار برده می شوند.

  • بتن رنگی

از سیمان های رنگی یا مواد رنگ ساز برای ایجاد رنگ خاص استفاده می شود .

  • بتن آزبستی

اگر سیمان با مصالح آزبستی ( پنبه کوهی ) و آب مخلوط کنیم می توانیم اجسام مختلفی مانند ورق و لوله و … را با آن بسازیم.

  • بتن های خاص

بتن‌های آب بند ( نفوذناپذیر ) و بتن‌های پلیمری از جمله بتن‌های خاص میباشند.

 

منبع